TEORI SOSIOLOGIKAL - SUATU PENGERTIAN (JOHN H TURNER)
Teori Sosiologikal :
Suatu Pengenalan
Teori merupakan satu
penerangan tentang bagaimana dan mengapa peristiwa di alam universal ini
terjadi. Teori sosiologikal juga ialah penerangan tentang bagaimana dan mengapa
tingkah laku manusia, interaksi, dan pengurusan mereka. Oleh itu,
walaubagaimanapun perkara ini adalah, kontroversi yang dipertimbangkan daripada
definisi teori itu. Pada pusat kontroversi ini, terdapat satu persoalan sama
ada teori sosiologikal atau tidak, boleh menjadi satu teori yang bersifat
saintifik. Beberapa pengkaji boleh menyokong hujah tersebut dan sebahagiannya
tidak menyokong hujah tersebut dan ramai yang mengambil jalan tengah bagi
perbincangan teori ini. Untuk menghargai dimensi tersebut keseluruhannya, mari
kita mulakan secara ringkas dengan menggariskan “the nature of scientific
theories”(dasar teori saintifik). Kemudian, kita kembali kepada apa yang
dikritik oleh teori saintifik untuk mencari apa yang ditolak.
The nature of
scientific theories (Dasar Teori Saintifk)
Teori saintifik
bermula dengan andaian bahawa alam universal, termasuk alam sosial yag dicipta
oleh lakonan manusia, menceritakan asas-asas kepastian dan asas karekteristik
dan prosesnya akan menerangkan tentang pasang surut peristiwa dalam konteks
yang spesifik. Akibat daripada pertimbangan berkaitan asas karakteristik dan
proses, teori saintifik selalu dipanggil abstrak, meningkat di atas peristiwa
empirik yang spesifik dan menekankan mengenai pengaruh yang mendasari sesuatu
peristiwa. Dalam konteks penyelidikan sosiologikal, contohnya, penerangan
teoritikal tidak banyak menerangkan tentang soal ekonomi secara spesifik
sebagai faktor pengeluaran yang dinamik dan pengagihan secara umum. Ianya sama
juga dengan Teori saintifik tidak banyak menerangkan secara khusus mengenai bentuk kerajaan sebagai asas kepada kuasa
semulajadi dan sebagai asas kepada pengaruh sosial. Atau, untuk menggambarkan
dengan lebih lanjut, teori tidak banyak secara khususnya menerangkan tentang
tingkah laku dan interaksi di antara manusia yang sebenar di dalam tempat yang
khusus sebagai dasar kepada tingkah laku interpersonal manusia secara umum. Kemudiannya,
matlamat yang selalunya dilihat jika dasar pengaruh yang khususnya diperintah
oleh kes yang spesifik. Untuk merealisasikan matlamat ini, teori haruslah mempunyai karakter yang generic dan prosesnya
melampaui keunikan karakter dalam semua situasi atau kes. Saintifik teori juga
selalunya merangkumi lebih daripada jangkauan khusus dan masa yang terikat, dan
dalam menjalankan perkara tersebut, mereka haruslah menfokuskan kepada generic,
fundamental, tidak berkait dengan masa, dan bersifat universal.
Karakteristik lain daripada
teori saintifik adalah mereka menggunakan lebih daripada bahasa yang biasa. Pada
peringkat ekstrim, teori menjadi perkara dasar dalam bahasa lain, seperti
matematik, tetapi khasnya dalam sains sosial dan khasnya sosiologi, teori
adalah prasa dalam bahasa yang lazim. Walaupun tetap menggunakan bahasa yang
biasa, ahli sosiologi berusaha untuk bercakap dalam keadaan neutral, objektif,
dan istilahnya tidak samar-samar, jadi teori tersebut adalah perkara yang sama
kepada sesiapa yang menelitinya. Pengertian karekter dunia dan kedinamikannya
adalah didefinasikan secara jelas, dan hubungan di antara konsep pengertian
fenomena yang dipanggil pada cara yang berhubungan difahami oleh sesiapa yang
meneliti teori tersebut. Pada masa itu, perkara ini pada pandangan formalism
menjadi beku dan pudar, terutama ketika formalisms mengungkapkan pemikiran
mereka pada tahap tertinggi. Sekarang,
tanpa perhatian kepada apakah istilah dan frasa yang menandakan dan pembawaan,
teori tersebut boleh bermaksud perkara yang berbeza kepada pendengar yang
pelbagai.
Karakteristik yang terakhir
daripada teori saintifik ini adalah mereka yang merekacipta dan mencuba secara
sistematik dengan replika kaedah terhadap fakta khusus daripada keadaan yang
emprikal. Walaupun dinyatakan secara abstrak dan secara formalnya, kemudian,
teori saintifik tidak berdiri sendiri
daripada empirical tersebut. Kegunaan teori adalah semuanya memberi
pandangan yang mereka boleh menilai terhadap peristiwa empirik tersebut.
Semua bidang saintifik membangunkan
teori. Sebagai kesimpulannya, sains melihat (1) untuk membangunkan teori yang
abstrak dan formal, (2) untuk menguji teori terhadap kes empirik jika ianya
logik. Jika teori itu seolah-oleh boleh diterima akal oleh penilaian yang
empirik, kemudian ianya mewakilkan peristiwa yang belaku masa kini. Jika teori
ini bertentangan dengan ujian empirik maka ianya mestilah ditolak dan
diperbaiki. Jika teori yang lain wujud untuk menerangkan fenomena yang sama,
mereka juga mesti dinilai secara empirik dengan penerangan yang lebih baik
lebih berjaya dalam penerangan fenomena ini.
Sains juga lebih berkait dengan
proses yang lambat untuk membangunkan teori, untuk mencuba mereka, dan menolak,
diubahsuai, atau menyimpannya, sehingga teori yang lebih baik muncul. Tanpa
perhatian untuk menyebut teori tersebut
dinilai secara formal dan secara objektif terhadap dunia yang empirik, teori
akan terbela dengan sendirinya dan terkandung dengan sendirinya; ia mungkin
akan menjadi susah untuk menyalahkan beberapa teori, dan mereka akan cenderung
untuk menjadi hal personal, kecenderungan pemikiran, dan pendirian agama.
Perbezaan di antara teori saintifik dan bentuk lain pengetahuan ditunjukkan
dalam gambarajah 1.1
Gambarajah 1.1 jenis
pengetahuan
Ilmu typology membahagikan
kepada dua asas persoalan: (1) adakah pencarian pengetahuan untuk dinilai atau
neutral? (2) adakah pembangunan pengetahuan berkaitan dengan peristiwa empirik
dan prosesnya, atau ianya tidak dikategorikan kepada reality yang tidak
empirical? Dalam lain perkataan, adakah pengetahuan memberitahu kita apa yang
harus kita buat atau apakah dia? Dan
pengetahuan itu merujuk kepada dunia yang diperhatikan atau alam yang
tidak diperhatikan? Jika pengetahuan itu untuk memberitahu kita apa yang harus
wujud (dan, sebagai implikasi, apakah yang harus tidak berlaku) di dalam dunia
yang empirik, jadi itulah yang dinamakan pengetahuan ideologi. Jika ianya
memberitahu kita tentang apakah yang harus berlaku tetapi tidak logik untuk peristiwa
itu diperhatikan, jadi pengetahuan itu adalah agama, atau pengaruh dan menjadi
alam yang lain untuk kewujudannya. Jika pengetahuan bukan juga empirik dan
bukan juga boleh dinilai, jadi ia adalah sistem formal yang logic seperti
matematik. Dan jika ianya peristiwa yang empirik dan tidak boleh dinilai jadi
ianya adalah sains.
Typologi ini nampak kasar,
tetapi memberi perkara penting: terdapat pelbagai cara untuk dilihat, ditafsir,
dan dibangunkan pengetahuan
tersebut tentang dunia ini. Sains hanya satu-satunya cara. Sains berdasarkan
kepada andaian awal yang pengetahuan mempunyai nilai yang bebas yang boleh
menerangkan perkara sebenar yang berlaku di dalam dunia empirikal.
Karekteristik ini memberi perbezaan sains daripada kepercayaan tentang
bagaimana kita harus menjana pemahaman dan wawasan.
Sempadan di antara
jenis-jenis pengetahuan ini biasanya terbuka, atau sekurang-kurangnya dapat
diserap. Logic boleh dijadikan sebagai bahasa sains, seperti kes apabila
matematik digunakan untuk menyatakan perhubungan yang penting diantara pengaruh
yang memandu alam universal ini. Sempadan di antara bentuk pengetahuan ini
boleh juga menjadi konfrontasi seperti yang boleh dilihat hari ini dalam
kontroversi agama dan penerangan saintifik berkenaan evolusi manusia. Di antara
sosiologi yang wajar diketahui hubungan kontroversinya adalah di antara
ideologi dan sains. Ramai ahli sosiologi percaya yang teori mesti mempunyai
komponen ideologi; ia mesti dikritik dalam keadaan yang tidak disukai dan dianggap
alternatif. Kepercayaan berkenaan “apa
yang perlu jadi” begitu dapat mendominasi dan menganalisis alam sosial.
Gambaran sosiologi ini bertentangan dengan nilai neutral sains, di mana
ideologi dan kepercayaan yang boleh dinilai adalah tidak mencemarkan analisis
keadaan sosial. Perdebatan di antara sesiapa yang menganggap teori saintifik
dan siapa yang membantah untuk menamakan ideologi telah diperlihatkan di dalam
sejarah sosiologi dan debat ini masih menjadi panas. Di dalam bahagian IV buku
ini, kita akan menumpukan kepada bab “teori kritikal” yang bermatlamat untuk
mengkritik keadaan dan menumpukan kepada potensi lain.
Teori kritikal ini memberi
banyak perbahasan. Satu daripadanya walau bagaimana sukar sekalipun ahli
pemikir mencuba untuk mengeluarkan ideologi tersebut daripada kerja mereka,
ideologi tersebut akan menyelinap kembali. Setiap ahli analisis diletakkan di
kedudukan khusus dalam masyarakat. Oleh kerana itu, terdapat beberapa
kepentingan yang mengarahkan kedua-dua masalah yang dipilih untuk dianalisis
dan cara untuk dianalisis dirinya sendiri. Tidak boleh tidak apa yang manusia
fikir harus berlaku akan memasuki kajian
mereka, jadi pernyataan itu hanyalah ilusi yang beroperasi dalam dunia sosial
ini akan bebas daripada ideologi. Kritikan lain adalah apabila “saintis”
mengkaji tentang apa yang wujud mereka tidak secara langsung melihat entang
dunia sosial sebagai satu struktur yang sedia ada sebagai satu perkara yang
tidak boleh dielakkan. Hasilnya teori tentang dunia sebagai kewujudannya pada
masa sekarang boleh menjadi ideologi yang mengesahkan status quo dan mengaburi
pemikir kepada penyusunan sosial yang lain. Dan, perkara ketiga yang serangan
daripada nilai neutral sains adalah manusia boleh berubah melalui alam
semulajadi di alamnya.;sekarang tidak ada kekebalan undang-undang organisasi
sosial kerana kapasiti manusia untuk agensinya hanya membenarkan mereka merubah
realiti yang dinyatakan oleh undang-undang. Oleh itu, dasar sains masyarakat
tidak mungkin kerana realitin sosial boleh berubah oleh actor di dalam realiti
itu sendiri.
Kepada sesiapa yang
menumpukan kepada pendekatan saintifik akan menolak hujahan daripada ahli teori
kritikal. Walaupun mereka akan melihatnya sebagai ideologi yang bias selalunya
berpotensi untuk mempunyai masalah, masalah ini boleh dielakkan dengan memberi
perhatian yang berhati-hati kepada sumber yang berpotensi untuk bias. Dan
walaupun jika kedudukan seseorang dalam dunia sosial membentuk soalan yang
ingin ditanyakan, ia masih lagi tidak dapat dijawab dalam bentuk objektif.
Tambahan lagi, sesiapa yang komited terhadap sains akan menolak fahaman yang
objektif kajian terhadap dunia sosial memastikan bahawa penyelidikan tersebut
akan menyokong status quo. Sains hakiki mencari untuk menyelidiki daya yang
memandu dunia hari ini, dan teori adalah salah satu daripadanya yang mana teori
yang bagus beroperasi tidak kira masa dan tempat. Jadi, sains tidak hanya
memerihalkan dunia sekarang, tetapi saintis cuba untuk melihat bagaimana daya
tersebut beroperasi pada masa lalu dan masa sekarang. Di sana tidak ada sebab
untuk teori mengesahkan status quo; sesungguhnya teori adalah tentang potensi
dinamik daya yang merubah aturan sosial. Akhirnya, saintis menolak bahawa
manusia boleh merubah keadaan semulajadi potensi daya yang memandu dunia.
Manusia boleh merubah dunia sosial yang wujud hari ini tetapi perkara ini
sangat berbeza daripada merubah daya asas dan generik yang membentuk organisasi
sosial di dunia ini. Agensi yang dikawal oleh daya yang memandu universal
sosial. Contohnya, manusia boleh merubah
cara pengeluaran barang tetapi mereka tidak boleh menyingkirkan pengeluaran
sebagai daya asas yang diperlukan untuk terus hidup sebagai sepsis; manusia
boleh menukar rejim politik, tetapi tidak boleh menhapuskan kuasa hubungan
sosial.
Perdebatan ini sama ada
ianya sosiologi atau tidak, ia boleh menjadi kehendak sains tulen dan tidak
hairan lagi ianya tidak sabar lagi untuk diperkenalkan pada masa depan. Untuk
tujuan kita, kita secara mudahnya menentukan komitmen sains yang berbeza di
antara ahli teori sosiologi. Sekarang, muka surat yang kemudian sepertimana
website buku ini akan menekankan kepada sumbangan teori kepada sains sosiologi.
Sudah tentu, teori yang menolak orientasi ini akan diselidiki tetapi alternatif
ini menyimpang daripada sosiologi yang saintifik.
Elemen Teori Saintifik
Teori adalahh akiviti mental yang beredar di sekeliling proses untuk
membangunkan idea yang menerangkan
bagaimana dan kenapa peristiwa berlaku. Teori terbina dengan beberapa
asas elemen atau blok binaan: (1) konsep (2) pembolehubah, dan (3)
pernyataan/format. Walaupun terdapat banyak prselisihan yang menuntut tentang
apakah teori yang harus begini dan begitu, empat elemen ini adalah biasa kepada
semua tuntutan tersebut. Beri saya menyelidiki setiap elemen tersebut dengan
lebih mendalam lagi.