Ulasan Buku: Syed Hussein Alatas. Mitos Pribumi Malas: kajian imej orang jawa,melayu dan filipina dalam kapitalisme penjajah
Syed Hussein Alatas.
Mitos Pribumi Malas: kajian imej orang Jawa,Melayu dan Filipina dalam
kapitalisme penjajah, penterjemah Zainab Kassim, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur, 1989, m/s 275.
Buku ini sangat menarik untuk dibaca walaupun kandungannya
mempunyai kerangka konseptual yang bersifat akademik. Syed Hussein melihat
kapitalisme kolonial yang berlaku di tanah jajahan membawa kepada satu
penindasan kepada masyarakat pribumi. Metodologi yang digunakan adalah
sosiologi pengetahuan yang mana pengkajian tentang ideologi kapitalisme
kolonialisme yang menganggap bahawa masyarakat pribumi malas dan tidak
mempunyai inisiatif untuk melakukan pekerjaan dan begitu pula pengkajian
ideologi masyarakat peribumi yang tidak sebegitu rupa walaupun terdapat
sebahagian yang berwatakan pemalas tetapi Syed Hussein menganggap perkara ini
tidak boleh diwakilkan kepada keseluruhan masyarakat pribumi tersebut.
Buku ini juga menelusuri bukti – bukti sejarah yang bermula
daripada abad ke 16 hingga abad ke 20 yang mana sepanjang masa tersebut berlaku
zaman industri di barat yang menyebabkan barat melaksanakan dasar
imprealismenya di seluruh dunia untuk mendapatkan bahan mentah bagi memenuhi
kehendak industri yang pesat. Implikasi daripadanya negara yang lemah telah
ditindas dengan mengambil semua sumber galian mereka dengan tujuan menampung
sumber ekonomi yang semakin berkurangan di barat dan menggunakan helah tertentu
untuk membenarkan semua kegiatan pemerasan yang dilaksanakan terutama di
kalangan rantau asia tenggara ini.
Idea utamanya adalah berdasarkan kepada ideologi kolonialisme yang
menginterpretasi kemalasan pribumi seperti orang Jawa, Melayu dan Filipina sebagai
keengganan masyarakat pribumi dalam kegiatan ekonomi mereka semasa penjajahan
berlaku. Perkara ini dianggap sebagai satu
andaian yang salah mengenai keperibadian pribumi yang enggan bersama
dalam arus kapitalisme kolonialisme tetapi keserakahan dan sifat menghisap
kolonial tanpa memikirkan faktor kemanusiaan telah dijadikan sebagai dinding
pemisah untuk masyarakat pribumi turut bersama dalam ekonomi kapitalisme.
Sebagai contoh kerja paksa dikalangan orang Jawa yang dilaksanakan oleh Belanda,
kengganan orang Melayu dalam perladangan dan perkebunan British, dan
kemorosatan masyarakat Filipina adalah permasalahan candu yang melanda orang Filipina
ketika itu yang digunakan oleh kolonialisme sebagai senjata melemahkan
masyarakat pribumi.
Sebagaimana yang dihuraikan oleh Syed Hussein mengenai pelbagai
pandangan dan tulisan sarjana mengenai kemalasan pribumi ini, terdapat beberapa
keadaan yang menyebabkan masyarakat pribumi dipandang dengan watak-watak
negatif oleh kolonial iaitu penggunaan kuasa pekerja yang memaksa kaum peribumi
lari daripada kegiatan ekonomi kapitalismenya, wabak penyakit, dan penonjolan
sikap kolonial terhadap pribumi. Umpamanya Belanda telah memaksa mereka kerja
paksa untuk mendapatkan keuntungan daripadanya, orang Filipina dituduh sebagai
penyebab kepada kemalasan orang Sepanyol dan mempunyai watak tidak beradab
kepada orang Sepanyol, dan orang Melayu dikategorikan malas kerana mengelak
daripada terlibat dengan kegiatan perlombongan dan perladangan British. Layanan
kolonial terhadap pekerja – pekerja mereka sangat teruk dan menyebabkan mereka
menghidapi penyakit seperti malaria, tibi, taun dan sebagainya yang berlaku di
tanah melayu ketika British membawa imigran Cina dan India untuk bekerja di
ladang dan tempat perlombongan mereka. Selain itu Syed Hussein juga memberikan
penerangan kepada ketidaksertaan golongan kolonial dalam kegiatan ekonomi mereka
sendiri dan bertindak kejam kepada
masyarakat peribumi tersebut seperti Tuan Bean
yang menculik anak-anak peribumi untuk keseronokannya sahaja.
Syed Hussein juga
menceritakan tentang kegemilangan orang pribumi yang sangat terkenal dengan
sifat dagang yang juga menunjukkan sifat kerajinan mereka. Abad ke 16 adalah
zaman kegemilangan para masyarakat peribumi dengan kegiatan perdagangannya yang
menggunakan perdagangan terbuka dikalangan pedagang. Kegemilangan ini telah terbukti dengan
kemunculan pelabuhan interport yang
selamat, murah cukainya, dan sebagainya dan disitu terletaknya
keunggulan bahasa melayu sebagai lingua franca yang diterima umum dalam
kegiatan perdagangan. Namun kegemilangan tidak selalunya cerah dengan
kedatangan kolonial yang telah menindas dan memporakporandakan kegemilangan
yang dicipta. Di sini Syed Hussein menyatakan dengan tegas tentang kekejaman Belanda
sebagai koordinator hilangnya pedagang
peribumi sejak abad ke 16 hingga abad ke 19. Belanda mula mengambil langkahnya
untuk memonopoli perdagangan di rantau ini dengan pertolongannya kepada
kerajaan Acheh dan sehingga dia melebarkan sayapnya di Johor dan Selat Melaka. Di
sini faktor penentu kepada kekuasaan Belanda
dalam melenyapkan pedagang peribumi adalah faktor kepimpinan pribumi
yang tidak berwibawa, kekecohan etnik, dan peletakan syarat-syarat yang ketat
di pelabuhan utama dan kesannya kebanyakan pedagang melayu berada di Makasar dan
Tanjung Harapan. Walaupun begitu ideologi kolonial tentang masyarkat peribumi
terhadap kurangnya menjalankan perdagangan adalah menjengkelkan kerana mereka yang menyebabkan pedagang itu
hilang malahan menuduh orang melayu, Filipina dan Jawa itu sebagai malas dan
tidak ada usaha dalam kehidupan. Inilah yang cuba ditonjolkan oleh Syed Hussein
mengenai satu ideologi kolonial terhadap masyarakat peribumi.
Analisisnya juga tidak tertumpu kepada masyarakat sahaja yang
banyak direkodkan oleh residen, pelancong, dan pemerintah kolonial tetapi
melihat kepada penguasa peribumi yang dibicarakan di atas bahawa kelemahan
penguasa penyebab kepada kehilangan pedagang pribumi dan juga menyebabkan
rakyat berasa malas untuk bekerja. Penguasa peribumi adalah sebagai satu punca
utama yang menunjukkan kemalasan orang peribumi yang mana watak mereka yang
suka bersabung ayam, kejam dan menindas telah memberi kesan kepada rakyatnya. Rakyat
banyak menerima kesan di antaranya mencontohi tabiat sabung ayam, rakyat berasa takut untuk keluar dan kekejaman
penguasa sehingga sanggup membunuh rakyat bagi memenuhi impiannya. Akibatnya
rakyat terpaksa berusaha untuk sara dirinya sahaja dan tidak ada usaha untuk
lebih daripada itu kerana kerakusan pemerintah dalam mengaut keuntungan sendiri
dengan merampas harta rakyatnya.
Selain itu beliau juga
mengambil pandangan sarjana seperti Karl Marx dan Engels yang memandang enteng
masyarakat timur padahal penafsiran mereka yang berat sebelah dan hanya
mendapat maklumat tersebut daripada catatan penjajah, pelancong dan sebagainya yang
menggambarkan kehidupan dan perwatakan orang timur tanpa melihat scara realiti
kehidupan masyarakat timur. Malahan juga beliau melihat dan menganalisis pemikiran atau
pengetahuan peribumi dalam lingkungan Malaysia iaitu melalui buku dilema melayu
oleh Mahathir dan buku revolusi mental.
Perkara yang dibangkitkan di dalam buku tersebut adalah berdasarkan kepada
kemalasan orang melayu ketika abad ke- 20. Oleh yang demikian analisis Syed
Hussein mengenainya adalah sokongan pihak UMNO terhadap pemerintahan kolonial
yang menyebabkan kedua-dua karya tersebut dipengaruhi oleh kolonialisme.
Ungkapan kemalasan yang diterima adalah menerusi kaca mata kolonial oleh buku
tersebut yang dianggap mencuit hati oleh Syed Hussein dan tidak ada analisis terperinci
mengenai kemalasan orang melayu dan sepatutnya tidak boleh dijadikan hujah.
Akhirnya
dapatlah kita simpulkan di sini mengenai satu pengiktirafan yang terbaik kepada
Syed Hussein kerana sumbangannya kepada dunia melayu untuk membela segala
cemuhan dan kutukan daripada pelbagai pendapat terutama kolonial dan anak
angkatnya. Namun terdapat beberapa pandangan yang mungkin dapat ditambah untuk
menguatkan hujah mengenai kemalasan pribumi.
Antara hujah
tersebut adalah mengenai masyarakat pribumi yang dianggap malas kerana mereka
sangat suka berehat-rehat dan tidak menggunakan masa dengan baik. Baik dilihat
sebagai duduk dan bermain permainan dan bertiduran. Tetapi di sini kita menghadapi
keadaan yang sama sebagaimana ketepatan masa dikalangan orang melayu
terutamanya yang pada akhir-akhir ini sebagai satu fenomena yang sangat menular
dalam budaya masyarakat. Mungkin ketepatan masa yang diungkapkan oleh Syed
Hussein mengenai masuknya waktu solat adalah tepat tetapi terdapat permasalahan
yang berlaku selain waktu solat yang
menyebabkan orang melayu tidak dapat melaksanakan tuntutan ketetapan masa. Kata
“janji melayu”(Pg 141) seperti dijadikan budaya dalam masyarakat melayu hari
ini. Kajian tentang ketetapan masa ini telah dilakukan yang mengengahkan kata –
kata atau perbualan orang melayu mengenai masa yang menyimpulkan bahawa konsep
masa orang melayu adalah abstrak dan bergantung kepada seseorang untuk menepati
janji yang dibuat, jika dia menepati janji untuk pergi sebelum maghrib maka
sebelum maghrib dia akan sampai dan begitulah sebaliknya. Namun kajian ini
menunjukkan kebergantungan kepada seseorang dalam menepati masa sedangkan pandangan dunia mengenai masalah ketetapan masa masyarakat melayu
direkodkan dalam “The Cultural Dictionary Of People From Culturally And
Linguistically Diverse Backgrounds” mengenai ketidaktepatan masa yang disebut
sebagai ketetapan masa di Malaysia
tidak begitu penting kerana
bergantung kepada jadual seseorang.
Manakala buku ini juga tidak banyak menggunakan nilai
– nilai islam sebagai menunjukkan sifat kerajinan masyarakat terutama
orang melayu dan orang jawa yang mana islam tidak menolak kerajinan umatnya bahkan
menuntut umatnya berusaha dalam kehidupan. Rasulullah juga pernah menggalakkan pengemis untuk menjual barangan
kepunyaannya bagi memulakan pekerjaan yang mana ia menunjukkan Rasulullah
menyeru kepada seseorang untuk tidak meminta-minta dan bermalas-malasan tanpa
usaha sekiranya dia tidak uzur dan tidak berupaya untuk bekerja. Dalam hal ini juga dapat kita petik kata – kata Umar
Al Khattab iaitu “langit tidak akan hujan perak dan emas” yang membawa
maksud galakan kepada usaha umat islam kepada pekerjaan. Sebenarnya perkara ini
sangat berkaitan dengan kemajuan yang islam kehendaki dalam diri umat islam
yang mana galakan-galakan dalam islam berupa wang zakat, berniaga dan
sebagainya dapat digunakan untuk menggambarkan kerajinan yang digalakkan oleh
islam, maka saya bersetuju bahawa Syed Hussein menolak pandangan kolonial
terhadap orang Melayu dan Jawa ini adalah fatalist yang menyerahkan kepada tuhan
sepenuhnya sudah tentunya bertentangan dengan fahaman islam sebenar.
Secara keseluruhannya karya ini sangat berguna untuk membentuk semula
pandangan negatif masyarakat barat terhadap masyarakat timur terutama asia
tenggara yang dianggap sebagai malas dan tidak ada usaha dan komitmen dalam
diri mereka. Tetapi kemajuan yang dikecapi oleh Malaysia telah menunjukkan
kemalasan masyarakat melayu bukanlah di sebabkan budayanya yang dicipta tetapi
kerana pengaruh kolonialisme yang disebarkan untuk mempengaruhi masyarakat
melayu. Sehubungan dengan itu konstruksi sosial yang dibina oleh pelabagai ahli
intelektual seperti Zaaba, Syed Hussein, dan Haji Wan Mohammed Haji Wan Daud
Patani, dan sebagainya adalah suatu usaha yang murni untuk membina peradaban
Melayu di mata dunia.